Utilizarea măștilor chirurgicale pentru a reduce incidența răcelii obișnuite în rândul lucrătorilor din domeniul sănătății din Japonia: un studiu controlat randomizat

(BRIEF REPORT| VOLUME 37, ISSUE 5, P417-419, JUNE 01, 2009, Articol original: Use of surgical face masks to reduce the incidence of the common cold among health care workers in Japan: A randomized controlled trial – American Journal of Infection Control (ajicjournal.org))

Background
Personalul medical din afara sălilor chirurgicale din Asia folosește în mod obișnuit măști de față de tip chirurgical. Prevenirea infecției căilor respiratorii superioare este unul dintre motivele prezentate, deși lipsesc dovezi ale eficacității.
Metode
Lucrătorii din domeniul sănătății dintr-un spital terțiar din Japonia au fost randomizați în 2 grupuri: 1 care purta măști de față și 1 care nu. Aceștia au furnizat informații despre datele demografice, obiceiurile de sănătate și calitatea vieții. Participanții au înregistrat simptome zilnic timp de 77 de zile consecutive, începând din ianuarie 2008. Prezența unei răceli a fost determinată pe baza unei măsuri validate anterior a simptomelor auto-raportate. Numărul de răceli între grupuri a fost comparat, la fel ca și factorii de risc pentru simptome de răceală.
Rezultate
Treizeci și doi de lucrători din domeniul sănătății au finalizat studiul, rezultând 2464 de zile studiate. Au fost 2 răceli în această perioadă de timp, câte 1 în fiecare grup. Dintre cele 8 simptome înregistrate zilnic, subiecții din grupul cu mască au fost semnificativ mai susceptibili de a prezenta dureri de cap în timpul perioadei de studiu (P <.05). Subiecții care trăiesc cu copii au avut mai multe șanse să aibă scoruri ridicate de severitate la rece pe parcursul studiului.
Concluzie
Nu s-a demonstrat că utilizarea măștii de față la lucrătorii din domeniul sănătății oferă beneficii în ceea ce privește simptomele de răceală sau răcelile. Este necesar un studiu mai amplu pentru a stabili definitiv non-inferioritatea utilizării fără mască.